SOALAN LAZIM
1. Apakah tindakan yang boleh di ambil oleh pihak JMB sekiranya pembeli tidak membayar caj penyenggaraan?
JMB boleh menyampaikan suatu notis bertulis kepada pembeli atau pemunya petak yang menuntut pembayaran jumlah wang yang kena di bayar dalam tempoh 14 hari dari tarikh penyampaian notis. Jika masih tidak dibayar, JMB boleh memfailkan saman atau tuntutan dalam Mahkamah atau dihadapan Tribunal Pengurusan Strata.
(Seksyen 34 Akta 757)
JMB juga boleh membuat permohonan bersumpah secara bertulis kepada pihak COB untuk mendapatkan suatu waran penahanan yang memberi kuasa bagi penahanan apa-apa harta alih yang di punyai oleh pemunya petak ingkar.
(Seksyen 35 Akta 757)
2. Bilakah pihak Pesuruhjaya Bangunan boleh mengambil tindakan menyita harta alih pembeli yang gagal membayar caj penyenggaraan?
Proses tindakan menyita harta alih ke atas pembeli yang gagal menjelaskan caj penyenggaraan boleh di ambil setelah pihak COB mengeluarkan waran penahanan melalui Borang A (Jadual Ketiga Seksyen 35 Akta 757). Walau bagaimanapun, tindakan ini hanya boleh diambil apabila pihak JMB telah memfailkan saman atau tuntutan dalam Mahkamah atau di hadapan Tribunal Pengurusan Strata.
3. Bolehkah pihak MC memotong meter air bagi mana-mana pembeli yang tidak menjelaskan tunggakan caj penyenggaraan?
Tidak boleh. Sila rujuk kes mahkamah John Denis De Silva vs Cresent Court Management (2006) 2 CLJ 605 (S6-24-2340-2004)
Comments
Post a Comment