Skip to main content

PENGURUSAN STRATA

1. Apa itu skim strata?

Skim strata merupakan suatu pembangunan hartanah yang membahagikan bangunan atau tanah kepada petak-petak, petak aksesori dan harta bersama serta telah di tetapkan sistem pengurusan bagi skim tersebut. Contohnya rumah pangsa, komdominium, townhouse, rumah kedai, pejabat, SOHO, kompleks perniagaan dan rumah-rumah dalam skim komuniti berpagar.


2. Apakah pengurusan strata?

Pengurusan strata merupakan pengurusan dan penyenggaraan bangunan berstrata dan harta bersama di dalam suata skim strata.

3. Apakah petak?

Petak merupakan unit individu di suatu skim pemajuan yang di pegang di bawah hak milik strata berasingan. Petak tanah pula merupakan unit individu petak-petak tanah.

4. Apakah petak aksesori?

 Petak aksesori merupakan petak aksesori yang digunakan bersama dan eksklusif bagi petak tersebut. Contohnya, suatu lot parkir bagi satu unit rumah. Petak aksesori ini juga tidak didaftarkan sebagai satu hakmilik strata yang berasingan. Dengan itu ia t6idak boleh dijual tanpa petak utamanya.

5. Apakah unit syer?

Setiap petak diberi nilai syer yang selalunya mengikut jumlah keluasan lantai petak. Ia ditentukan oleh juruukur tanah berlesen pemaju sebagai nilai syer sementara dan akan menjadi muktamad apabila dipersetujui oleh PTG sebagai saksama apabila meluluskan pecah bahagian bangunan tersebut. Unit syer ini penting kerana ia merupakan penentu kepada:

Hak mengundi pemilik petak;

Hak ke atas keuntungan daripada jualan tanah sekiranya berlaku penamatan pecah bahagian bangunan; dan

Jumlah caruman caj penyenggaraan yang perlu dibayar.

6. Apakah harta bersama?

Harta Bersama adalah merujuk kepada mana-mana bahagian lot yang tidak terkandung dalam mana-mana petak/petak tanah yang digunakan atau dinikmati bersama oleh semua penghini. Contohnya, tempat letak kereta pelawat, lif, tangga, tangki paip utama, peti surat, pondok pengawal keselamatan, ruang terbuka, kawasan lanskap, kolam renang, pagar, dewan, surau, gelanggang serta taman permainan kanak-kanak.

7. Apakah perundangan yang mengawal selia pengurusan bangunan berstrata dan harta bersama?

Akta Pengurusan Strata 2013 (Akta 757) telah menggantikan Akta 633 bagi hal berkaitan perundangan yang mengawal selia pengurusan bangunan berstrata dan harta bersama.

8. Bilakah tempoh di antara pengurusan di bawah pemaju, JMB dan MC?

Penyerahan milikan kosong sehingga selepas hakmilik strata dikeluarkan, banguan dan harta bersama akan diurus dan disenggarakan oleh tiga entiti pengurusan yang berbeza.

Bagi tempoh permulaan iaitu di antara VP sehingga JMB di tubuhkan (12 bulan selepas VP dikeluarkan) pihak yang bertanggungjawab untuk mengurus ialah pemaju.

Selepas mesyuarat pertama dipanggil oleh pemaju dan JMB ditubuhkan, pengurusan akan diambil alih oleh JMB tersebut yang terdiri daripada pemaju dan pembeli petak. Dalam masa yang sama semasa pengurusan oleh pemaju dan JMB berlangsung, permohonan hakmilik strata sedang diproses di Pejabat Tanah.

Apabila sahaja hakmilik strata dikeluarkan dan didaftarkan, MC akan wujud secara otomatik. JMB akan terbubar dalam tempoh 3 bulan selepas mesyuarat pertama MC dijalankan.

Pelaksanaan tanggungjawab oleh ketiga-tiga entiti ini di kawal selia oleh Pesuruhjaya Bangunan atau Commissioner of Building (COB).

9. Bilakah JMB ditubuhkan?

JMB adalah terdiri daripada pembeli dan pemaju skim strata tersebut. Pemaju adalah dikehendaki untuk menyerahkan tanggungjawab penyenggaraan dan pengurusan kepada JMB dengan mengadakan mensyuarat pertama dalam tempoh 12 bulan selepas milikan kosong (vacant possession) di serahkan kepada pembeli.

JMB merupakan sebuah pertubuhan perbadan (body corporate) yang kekal turun temurun (perpetual succession) dan mempunyai suatu meterai perbadanan biasa (common seal), serta boleh mendakwa dan didakwa.

10. Apakah tujuan penubuhan JMB?

Tujuan utama penubuhan JMB ialah untuk menyediakan peluang kepada pembeli bersama menyenggara dan menguruskan bangunan dan harta bersama. Peluang ini diharapkan dapat digunakan oleh anda dan pemilik lain mendapat pengalaman dalam soal penyenggaraan dan pengurusan serta menjalin hubungan yang lebih rapat dengan pemaju.

11. Bilakah mesyuarat pertama JMB perlu diadakan?

Penubuhan JMB bermula pada tarikh mesyuarat pertama yang perlu diadakan tidak lewat daripada dua belas (12) bulan daripada tarikh pembeli menerima milikan kosong. Tugas memanggil dan menguruskan mesyuarat pertama ini terletak di bawah tanggungjawab pemaju. Sekiranya pemaju gagal berbuat demikian dalam tempoh ditetapkan, COB boleh melantik satu pihak lain untuk mengendalikannya.

12. Siapakah yang layak mengundi?

Pembeli yang sentiasa menjelaskan bayaran perkhidmatan layak mengundi di mesyuarat JMB. Pembeli bersama tidak layak mengundi kecuali ia dilantik sebagai proksi. Sebagai ahli yang layak mengundi, anda bertanggungjawab untuk menghadiri mesyuarat pertama bagi mengelak daripada mesyuarat tersebut terpaksa ditangguhkan. Kuorom bagi mesyuarat pertama ini ialah kehadiran satu perempat daripada ahli yang layak mengundi, iaitu pembeli yang telah menjelaskan bayaran perkhidmatan kepada pemaju. Sekiranya selepas setengah jam ahli yang hadir tidak cukup untuk membentuk kuorom, maka mana-mana ahli yang layak mengundi yang hadir boleh membentuk suatu kuorom.

13. Apakah Jawatankuasa Pengurusan Bersama?

JMB perlu memilih Jawatankuasa Pengurusan Bersama atau Joint Management Committee (JMC) untuk melaksanakan tugas JMB. Bilangan anggotanya terdiri daripada pemaju dan 5-12 orang pembeli petak. Semua anggota JMC boleh memegang jawatan selama tempoh tidak melebihi tiga (3) tahun atau sehingga pembubaran JMB, mengikut mana-mana yang terdahulu.

Meskipun JMC boleh memegang jawatan tidak melebihi tiga (3) tahun, JMC hendaklah dilantik semula (re-elect) di dalam AGM pada setiap tahun AGM diadakan.

14. Apakah badan pengurusan?

Perbadanan Pengurusan atau Management (MC) merupakan pemilik harta bersama dan sebagai penjaga (custodian) dokumen hak milik keluaran bagi tanah di mana skim strata tersebut didirikan.

Perbadanan Pengurusan adalah sebuah badan korporat yang boleh mendakwa dan didakwa. Ia wujud di bawah Akta Hakmilik Strata 1985 dan tidak perlu didaftarkan dengan Pendaftar Syarikat atau Pendaftar Pertubuhan. Ia mempunyai hak turun temurun (perpetual succession).

15. Apakah tanggungjawab perbadanan pengurusan?

Perbadanan Pengurusan adalah bertanggungjawab untuk melaksanakan perkara-perkara berikut :-


  • Mengurus dan menyenggara dengan sempurna harta bersama;
  • Menubuhkan dan menyenggara satu kumpulan wang pengurusan bagi tujuan menampung apa-apa perbelanjaan pentadbiran.
  • Menginsuranskan bangunan dari aspek struktur bangunan dan harta bersama terhadap kebakaran dan apa-apa risiko lain;
  • Mematuhi apa-apa notis atau arahan pihak berkuasa berhubung dengan harta bersama; serta
  • Menyedia dan menyenggara suatu daftarai strata (strata roll) yang mengandungi butiran mengenai lot,hak milik, bangunan, pemilik asal, MC, petak, pemilik petak dan urus niaga.

16. Apakah kuasa Perbadanan Pengurusan?

  • Mengenakan caruman ke atas pemilik petak mengikut kadar yang ditetapkan mengikut unit syer petak masing-masing;
  • Membeli, menyewa atau memperoleh harta alih untuk kegunaan berhubung dengan harta bersama;
  • Meminjam wang yang diperlukan dalam menjalankan kuasa-kuasanya atau melaksanakan tugas-tugasnya dan membayar balik pinjaman serta faedah yang dikenakan;
  • Mengambil tindakan ke atas pemilik petak sekiranya pemilik petak gagal mematuhi arahan dalam tempoh tertentu;
  • Mendapatkan kembali daripada mana-mana pemilik petak apa-apa jumlah wang yang dibelanjakan oleh MC berkenaan dengan pemilik petak itu yang gagal mematuhi apa-apa notis atau perintah pihak berkuasa; serta
  • Membuat segala perkara yang munasabah bagi melaksanakan tugas-tugasnya dan menguatkuasakan undang-undang kecil.


17. Siapakah Pesuruhjaya Bangunan?

Akta Bangunan dan Harta Bersama (Penyenggaraan dan Pengurusan) 2007 (Akta 663) memperkenalkan satu entiti baru iaitu Pesuruhjaya Bangunan atau Commisioner of Building (COB). COB dilantik oleh Pihak Berkuasa Negeri dan diberi kuasa di bawah Akta 663 untuk 'menjaga pentadbiran Akta ini dan bahagian VI dan VII Akta 318 dan menjalankan apa-apa kuasa yang diberikan kepadanya oleh Akta 318'. Antara peranan utama COB ialah mengawal selia kesempurnaan penyenggaraan dan pengurusan bangunan dan harta bersama, menyelesaikan pertelingkahan yang timbul dan menguatkuasakan peruntukan undang-undang berpandukan kuasa yang diberikan oleh kedua-dua Akta di atas.

18. Apakah kuasa Pesuruhjaya Bangunan?

a. Cob atau mana-mana orang yang diberi kuasa pada setiap masa yang munasabah, mempunyai akses penuh dan bebas kepada rekod perakaunan dan rekod -  rekod lain perbadanan serta membuat salinan atau cabutan dari mana-mana perakaunan atau rekod-rekod lain itu;

b. Melantik seorang juruaudit syarikat yang diluluskan (jika perlu) untuk menyiasat buku, akaun dan urus niaga;

c. Menjalankan pemeriksaan atau penyiasatan untuk menentukan sma ada apa-apa kesalahan di bawah Akta 757 telah dilakukan dan boleh menyita apa-apa buku, akaun atau dokumen di bawah Akta ini;

d. Melantik ejen pengurusan untuk menjalankan kuasa dan menunaikan tugas dan fungsi pemaju, JMB atau MC setelah berpuas hati bahawa mereka tidak berfungsi dengan memuaskan dan kepentingan pemilik petak memerlukannya;

e. Memberi arahan (secara bertulis) kepada majlis MC supaya mengadakan mesyuarat agung luar biasa. COB juga boleh membenarkan mana-mana pemilik memanggil mesyuarat agung luar biasa sekiranya berpuas hati bahawa majlis telah tidak dianggotai sewajarnya;

f. COB atau mana-mana orang yang diberi kuasa pada segala masa yang munasbah, memasuki mana-mana bangunan, tanah atau premis bagi maksud menjalankan apa-apa pembaikan atau kerja segera kepada bangunan, tanah atau premis itu;

g. Mendakwa mana-mana orang yang,tanpa sebab munasabah, gagal atau enggan membayar bayaran pengurusan dan penyenggaraan.

h. Mengenakan kompaun ke atas apa-apa kesalahan terhadap Akta 757 atau mana-mana peraturan yang dibuat dibawah Akta ini dengan memungut daripada orang yang disyaki melakukan kesalahan itu sejumlah kompaun yang tidak melebihi denda maksimum yang ditetapkan bagi kesalahan itu; serta

i. Mana-mana orang yang mengamang (assaults), menghalang (obstructs), menggalang (hinders) atau melengahkan COB atau mana-mana orang yang diberi kuasa dalam melaksanakan tanggungjawab di bawah Akta ini,, melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima ratus ringgit dan boleh dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu bulan atau kedua-duanya.

19. Apakah akaun yang perlu diuruskan oleh JMB/MC pemaju, JMB atau MC perlu membuka dan menyenggara dua jenis akaun dan semua bayaran perkhidmatan ileh pembeli dan pemilik perlu dimasukkan ke dalam akaun ini. Walaupun nama jenis bayaran perkhidmatan dan nama akaun berbeza, tujuannya adalah sama. (Sila lihat Jadual 1) Akaun tersebut ialah:

a. Akaun Penyenggaraan Bangunan (dibawah pemaju), atau Kumpulan Wang Penyenggaraan Bangunan (di bawah JMB) atau Kumpulan Wang Pengurusan (di bawah MC). Akaun ini bertujuan membiayai perbelanjaan pentadbiran dalam menyempurnakan tugas mengawal, mengurus, dan mentadbir harta bersama seperti membayar cukai, kadar dan premium insurans dan apa-apa obligasi lain yang perlu. Di bawah MC, kumpulan wang pengurusan boleh juga digunakan untuk pelaburan tetapi perlu diluluskan dalam mesyuarat agung; dan

b. Kumpulan wang penjelas atau sinking fund (dibawah pemaju dan JMB) atau akaun khas (dibawah MC) pula bertujuan untuk membiayai penyenggaraan harta bersama yang memerlukan perbelanjaan yang besar seperti mengecat mana-mana bahagian daripada harta bersama, memperoleh apa-apa harta alih bagi kegunaan bersama atau membuat pembaharuan atau penggantian kepada lekapan (fixture) atau lengkapan (fitting). Semua akaun ini hendaklah diaudit setahun sekali oleh juruaudit profesional.

20. Apakah kumpulan wang caruman (sinking fund)?

Kumpulan wang caruman ini diuruskan oleh Perbadanan Pengurusan. Ia termasuk yuran pengurusan/caj perkhidmatan harta bersama, premium insurans kebakaran, akaun khas dan lain-lain.

21. Apakah kaedah-kaedah dalaman?

Pemaju atau JMB dikehendaki mengadakan. menyenggara dan menguatkuasakan kaedah-kaedah dalaman (house rules). Ia merupakan peraturan yang ditetapkan untuk dipatuhi oleh semua penghuni dan ia boleh dikemaskini atau di ubah suai dari masa ke semasa, Paraturan  ini merangkumi semua aspek termasuk keselamatan, kebersihan, penjagaan harta bersama,peraturan meletak kenderaan, pe;awat dan perkara-perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan oleh pembeli atau penghuni petak.

22. Apakah tanggungjawab pemilik petak?

Selain menyumbangkan bayaran perkhidmatan atau caj atau caruman dan menghadiri Mesyuarat Agung Tahunan dan Mesyuarat Agung Luar Biasa, pemilik atau penghuni juga perlu mematuhi peraturan yang ditetapkan dalam undang-undang kecil iaitu seperti yang berikut:

a. Membenarkan perbadanan dan ejen-ejennya pada setiap masa yang munasabah dan dengan notis yang secukupnya (kecuali dalam hal kecemasan di mana tiada notis dikehendaki) untuk masuk ke dalam petaknya bagi maksud:

i. memeriksa petak itu;
ii. menyenggara, membaiki atau membaharui paip,wayar, kabel dan saluran;
iii. menyenggara, membaiki dan membaharui harta bersama; dan
iv. melaksanakan apa-apa kerja untuk melakukan apa-apa perbuatan yang perlu.

b. Dengan segera menjalankan segala kerja yang diperintahkan oleh mana-mana pihak berkuasa awam berkenaan dengan petaknya

c. Membaiki dan menyenggarakan petakknya;

d. Tidak menggunakan dan membenarkan petaknya digunakan dengan sedemikian cara yang boleh menyebabkan berlakunya kacau ganggu atau bahaya kepada mana-mana pemilik lain atau keluarga pemilik itu;

e. Tidak menggunakan petaknya dengan secara yang bertentangan dengan syarat-syarat penggunaan petak;

f. Memberitahu perbadanan dengan serta merta mengenai apa-apa pertukaran yang dicadangkan tentang pemilikan petaknya atau mengenai apa-apa urus niaga lain berhubungan dengan petak; dan

g. Menggunakan atau menikmati harta bersama dengan sedemikian cara yang tidak menganggu dengan tak munasabahnya penggunaan dan penikmatan harta bersama itu oleh pemilik lain atau oleh keluarga atau pelawat mereka.

23. Apakah larangan-larangan terhadap pemilik petak?

Undang-undang kecil menyenaraikan dengan jelas larangan terhadap pemilik petak iaitu:

menggunakan petaknya bagi apa-apa maksud yang menyalahi undang-undang yang boleh merosakkan nama baik bangunan itu; menggunakan bahan api atau apa-apa bahan atau material yang boleh mendatangkan asap atau wasap (fumes) atau bau yang buruk; membuang atau membenarkan jatuh, apa-apa kototan atau sampah atas harat bersama kecuali ke dalam tong-tong sampah yang disenggarakan oleh pemilik atau dalam pelongsor sampah yang diperuntukan dalam bangunan itu; atau memelihara apa-apa binatang dalam petaknya atau atas harta bersama yang boleh menyebabkan kegusaran kepada mana-mana pemilik lain.


  • Maklumat di ambil dari laman web KPKT dengan kebenaran.

Comments

Popular posts from this blog

MAKLUM BALAS PERMOHONAN PETI SURAT DAN RONDAAN POLIS

SURAT JEMPUTAN MESYUARAT AGUNG KALI KE-EMPAT (4) SESI 2017/2018

***NOTA: SURAT JEMPUTAN, DAN NOTIS AGM TELAH DI HANTAR KE UNIT/ALAMAT MASING-MASING MENGIKUT MAKLUMAT YANG DIBERIKAN PEMILIK KEPADA PIHAK PENGURUSAN JMB DAMAI.

MESYUARAT AGUNG TAHUNAN (AGM)

JEMPUTAN AGM Dimaklumkan segala surat jemputan dan notis akan dihantar melalui pos mengikut alamat yang telah di daftarkan oleh pemilik di dalam sistem kami. Mohon pemilik yang berkelayakan untuk meluangkan masa menghadirkan diri bagi mengikuti AGM kali ke-3 yang akan di berlangsung seperti berikut:- NOTIS AGM LAMPIRAN 1: MINIT MESYUARAT AGUNG LUAR BIASA (EGM) SESI 2016/2017 LAMPIRAN 2 : MINIT MESYUARAT AGUNG TAHUNAN SESI 2014/2015 LAMPIRAN 3: LAPORAN KEWANGAN BAGI TAHUN BERAKHIR 30/09/2015